Browar Krotoszyn

Collapse
X
 
  • Filtruj
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts
  • Ahumba
    Pułkownik Chmielowy Ekspert
    🥛🥛🥛🥛
    • 2001.05
    • 9081

    #61
    W trakcie penetracji netu znalazłem artykuł o browarze zamieszczony w "Rzeczy Krotoszyńskiej" nr 28/589, 11 lipca 2006 r. firmowany przez Sebastiana Pośpiecha.
    Oto fragment tego artykułu:

    "Były 3 browary
    Historia browaru rozpoczęła się w XIX wieku. Produkcja piwa ruszyła w 1896 r., jednak pierwsze wzmianki historyczne datowane są na rok 1865, kiedy postawiono pierwszy budynek. To budowla od frontu ul. Słodowej. Do 1920 r. firma funkcjonowała pod nazwą Krotoszyński Browar Parowy Heppner i Katzenellbogen. Mało kto pamięta, że istniał jeszcze jeden browar - Baumgarta, u zbiegu ulic Sienkiewicza i Kobylińskiej (obecnie Zakłady Przetwórstwa Mięsnego). Oprócz niego działał także jeszcze jeden mniejszy browar, którego lokalizacji nie można dziś ustalić.
    Do naszych czasów przetrwał tylko ten z ul. Słodowej. W 1919 r. wykupił go Bank Związku Kółek Zarobkowych i oddał na własność utworzonej w tym celu spółce akcyjnej Browar Krotoszyński Towarzystwo Akcyjne. W tej formie zakład funkcjonował do 1945 r., m.in. zdobywając w 1929 r. na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu złoty medal za piwo oraz za dobre i celowe urządzenie browaru. Po II wojnie światowej zakład upaństwowiono. Najpierw nazywał się Ostrowskie Zakłady Piwowarskie - Browar w Krotoszynie, dopiero później przekształcono go w Wielkopolskie ZP-BK.

    1995 - Kulczyk
    W 1995 r. browar wyodrębniono w spółkę z o.o. ze stuprocentowym udziałem Lecha Browarów Wielkopolskich najbogatszego Polaka, Jana Kulczyka. Pracownicy dostali po 255 akcji, jednak Kulczyk nie wprowadził spółki na giełdę. Potem zaczął skupować akcje, w końcu 13 sierpnia 1997 r. sprzedał firmę spółce Porion z Warszawy. - W trakcie negocjacji na temat sprzedaży spółkę chciało nabyć dziewięciu pracowników browaru, wspartych przez inwestora strategicznego. Pomimo że oferowaliśmy dwukrotnie większą kwotę, zakład za 500 tys. dolarów trafił w inne ręce - opowiada Grzegorz Matyla. Jego zdaniem spółka byłaby strzałem w dziesiątkę. Matyla jest pewien, że browar utrzymałby się na rynku do dnia dzisiejszego. Piwo nadal lałoby się, ale mniejszym strumieniem.
    "
    Wspieraj swój Browar! Stań się Premium - Użytkownikiem!
    znasz kaszubskie jeziora?- www.stanicacharzykowy.pl

    Comment

    • marekj
      D(r)u(c)h nieuchwytny
      • 2010.03
      • 508

      #62
      9 pracowników - nie wiedziałem, ale daje do myślenia

      Comment

      • pizmak666
        Major Piwnych Rewolucji
        🍼
        • 2006.12
        • 1905

        #63
        1937r.
        Attached Files
        „Wam kury szczać prowadzić, a nie politykę robić”

        "Pamiętaj, że piwo, które nawarzysz inni pić będą-nawarzone zatem winno być więcej niż dobre".

        Nie jestem certyfikowanym sędzią PSPD.

        Comment


        • Stolp
          Stolp commented
          Editing a comment
          to samo jest w "Przemysł Piwowarsko-Słodowniczy" nr 6 XI-XII 1937
      • rcicho
        Szeregowy Piwny Łykacz
        • 2017.09
        • 1

        #64
        Tak wrzucę jeśli ktoś pamięta jeszcze smak tego piwa.
        Attached Files

        Comment

        • Buhu
          Sierżant Pijalniowy Zaprawiacz
          🍼
          • 2012.10
          • 165

          #65
          Reklama

          Szukając w starych folderach znalazłem taką o to reklamę. Niestety jak na złość nie mam akurat przy niej podpisu z jakiego jest źródła.
          Attached Files

          Comment

          • Cooper
            Pułkownik Chmielowy Ekspert
            🍼🍼
            • 2002.11
            • 6057

            #66
            Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika pizmak666 Wyświetlenie odpowiedzi
            1937r.
            Ciekawa treść. Nie wiedziałem że już przed II WŚ browar był w stanie upadłości. Widać musiał się jakoś podnieść bo funkcjonował jeszcze chyba nieprzerwanie przez następne 6 dekad.
            Piętnastego czerwca roku dwa tysiące czwartego zbóje z bandy Heńka zamkły "Królewskiego" !!!
            1944 - brunatni niszczą Browar Haberbuscha. W 60. rocznicę zieloni niszczą Browar Warszawski.

            Zbiór etykiet z Tanzanii, zbiór polskich bloczków kelnerskich sprzed 1945 roku i et z motywem borsuka na Facebooku

            Comment

            • witold71
              Szeregowy Piwny Łykacz
              • 2004.06
              • 27

              #67
              Browar w Krotoszynie S. A. zakończył w międzywojniu działalność w 1936 roku. W 1939 zakupił go właściciel Pudliszek p. Fenrych, który zamierzał uruchomić browar od 1.04.1939. Czy mu się to udało tego z cała pewnością niestety nie mogę potwierdzić.

              Comment

              • Buhu
                Sierżant Pijalniowy Zaprawiacz
                🍼
                • 2012.10
                • 165

                #68
                Czy ktoś kojarzy gdzie mogła znajdować się rozlewnia Ernsta Maentela w Krotoszynie ? Mam tylko zdj porcelanki z archiwum allegro. Mile widziane są zresztą wszelkie informacje na temat rodziny Maentelów z Krotoszyna .


                Click image for larger version

Name:	Porcelanka.png
Views:	527
Size:	153,7 KB
ID:	2317102

                Comment


                • Stolp
                  Stolp commented
                  Editing a comment
                  w 1906 roku była taka cukiernia - niestety bez adresu. W latach 1932/33 Maentel Ernst,dyr. banku, zamieszkały Zdunowska 64
                  Last edited by Stolp; 2021-10-28, 13:54.

                • Buhu
                  Buhu commented
                  Editing a comment
                  Dzięki za info.
              • Stolp
                Porucznik Browarny Tester
                🍼🍼
                • 2002.06
                • 493

                #69
                2 reklamy: hurtowni w Pniewach [z katalogu Wystawy Przemysłowo-Rolniczej w Pniewach 1927 ?] i oddziału browaru Krotoszyn w Poznaniu z 1928 [otrzymana od Dominika Jochmana - brak źródła], model przedwojennego firmowego wagonu i akcja z 1925 roku
                Attached Files
                Zbieram porcelanki składów z Pomorza; kapsle dziewicze Carlsberga (cały świat) oraz powojenne zdjęcia i pocztówki Słupska
                Szukam
                e-materiałów (zdjęć, skanów fantów i artykułów) nt. składów i rozlewni obecnej i dawnej RP z okresu pw-ppf do strony na facebooku BEZ LOGOWANIA:
                https://www.facebook.com/SkladyRozlewniePiwa

                Comment

                • darekd
                  Generał Wszelkich Fermentacji
                  🍺🍺🍺
                  • 2003.02
                  • 12670

                  #70
                  Tekst w "Krotoszyn Naszemiasto"

                  Comment

                • Ls40
                  Szeregowy Piwny Łykacz
                  • 2014.03
                  • 25

                  #71
                  To ja dorzucę swoje w temacie transportu kolejowego browaru:

                  Latem 1909 r. powiaty krotoszyński i pleszewski podjęły decyzję od rozbudowie należącej do nich kolei Pleszew-Krotoszyn w kierunku browaru oraz fabryki spirytusu zlokalizowanych w pewnym oddaleniu od stacji kolejowych w drugim z tych miast . W grudniu 1909 r. powstał projekt nowego odcinka zakładający normalny prześwit toru z ewentualną zabudową trzeciej szyny, by możliwość ruch taboru na 750 mm typowego dla linii prowadzącej do Pleszewa (gdzie nota bene stosowano podobne rozwiązanie). W kalkulacji rentowności całego przedsięwzięcia planowany obrót wagonów samego tylko producenta piwa szacowano 1200 szt. rocznie . Najpierw, w 1910 r. powstał odcinek do firmy A. Grünspacha, następnie zbudowano w 1911 r. i uruchomiono w jego końcu przedłużenie do browaru. Co interesujące był on jednak wąskotorowy o prześwicie 750 mm typowym dla większości trasy Powiatowej Kolei Krotoszyn-Pleszew . Wagony-piwiarki transportowane były na specjalnych transporterach tzw. roll-bock i przestawianie na tor normalny dopiero na stacji kolei wąskotorowej przyległej do stacji kolei państwowej (fot. X). Jakie były przyczyny takiego dość karkołomnego rozwiązania nie udało się ustalić, można jedynie domniemywać, że prawdopodobnie jako to zwykle bywało w takich przypadkach, zaważyła ekonomia… Jak widać na Street View tor ten wpuszczony był w bruk ulicy Benickiej.

                  W 1916 r. miejscowy browar dysponował pięcioma wagonami do przewozu piwa. Dostarczyły je m.in. fabryki z Görlitz i Wrocławia, a pierwsza z nich weszła do parku taborowego prawdopodobnie już w 1893 r., a wiec na blisko 20 lat przed powstaniem bocznicy do samego zakładu opisanej kila tygodni temu. Z dochowanej ikonografii wynika, że po I wś. korzystano z przynajmniej z trzech piwiarek.
                  Był on też stosunkowo dużym nadawcą piwa. Wg dostępnych informacji statystycznych w okresie obliczeniowym 1897/98 nadano ze stacji w Krotoszynie 2 717 ton złocistego trunku, cztery lata później było to 4 115 t., a w 1905 r. nawet 4 770 t., następnie ekspedycja piwa zaczęła spadać – w 1909 r. wyruszyło go koleją 3 932 t., a w 1913 r. tylko 3 370 t. Po I wś sytuacja nie była pod tym względem lepsza – i choć początkowo przewozy wzrastały – 2 155 t. w 1924 r. versus 3 266 t. w 1928 r., to potem już było tylko coraz gorzej – w to 1931 r. było to już tylko 1 672 t. – niemal wszystkie przesyłki (1 664 t.) skierowane były do Poznania . Trzy lata później było to zaledwie 581 t., a główny kierunek (587 t.) pozostał niezmieniony . W 1937 r. nie wykazano nadania powyżej 50 t. – w związku z upadkiem browaru prawdopodobnie nie nadał on już nic...



                  Tekst opracowano na podstawie ksiązki: L. Spielhoff (2002) Geschichte der Eisenbahn-Bierwagen: Das erste Frachtgut deutscher Eisenbahnen: Bier (Regionale Verkehrsgeschichte) oraz roczników statystycznech KPEV i PKP. Wydziała Powiatowy w Pleszewie. AP Poznań, j.a. 254 i 260

                  Źródło zdjęcia: Breslauer Actien-Gesselschaft fur Eisenbahn-Wagenbau und Maschinen-Bau-Anstalt Breslau


                  Foto: https://sachsen.museum-digital.de/object/13796,
                  Pozdrawiam
                  Ariel
                  Odbudowujemy wagon do przewozu piwa!
                  http://www.psmk.org.pl/category/piwiarka/

                  Comment

                  Przetwarzanie...
                  X