Artukuł trochę archiwalny, ale w tym dziale chyba może być.
Żródło: Kurier Kolejowy
Członkowie Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei przywracają świetność wagonowi - chłodni do przewozu piwa z 1912 roku.
Projekt renowacji piwiarki jest kolejnym projektem Parowozowni Skieriewice. Wcześniej członkowie stowarzyszenia przywrócili do stanu pierwotnego wagon 4 klasy ("Fakultativwagen" pochodzący z firmy L.Steinfurt z roku 1889) i wózek motorowy WM5- 4 872 (ZNTK Wrocław 1964).
Piwiarkę zbudowano w Ringohofferovych Zavodach w Pradze Smichowie w 1912 r. dla jednego z browarów, na terenie monarchii austro-węgierskiej. Po roku 1918 służył na terenie Czech jako prywatna własność jednego z tamtejszych browarów. Zawierucha II wojny światowej spowodowała, że piwiarka trafiła po 1945 roku na stan PKP. Po 1945 roku, jako własność kolei pracowała w dzierżawie m.in. dla Żywieckich Zakładów Piwowarsko-Słodowniczych. Przed rokiem 1968 została skreślona z inwentarza i przeznaczona na cele techniczno-gospodarcze PKP. Służyła m.in. jako magazyn na kołach w Słotwinach koło Łodzi.
Po otrzymaniu przez PSMK, przez dwie dekady wagon oczekiwał na swoją kolej - rozmaite próby znalezienia sponsora z branży piwowarskiej pozostawały bez echa. Dopiero w 2011 r. udało się pozyskać środki z budżetu miasta Skierniewice. Władze miasta chciały w ten sposób podkreślić wieloletnie piwowarskie tradycje Skierniewic.
Istniejący w Skierniewicach Parowy Browar Władysława Strakacza, warzący jedne z lepszych w środkowej Polsce gatunków piwa, transportował je do wielu składów i odbiorców na terenie kraju. Posiadał dwa podobnego typu specjalne wagony chłodnie, stacjonujące i utrzymywane na terenie skierniewickiej Parowozowni.
Warto dodać, że jeden z wagonów zbudowano na zamówienie Browaru Strakacza w poznańskich zakładach Cegielskiego. Podtrzymując tradycje piwowarskie miasta planuje się przy odtwarzaniu oznaczeń pojazdu - w sposób możliwy historycznie uwzględnić napisy informujące o jego skierniewickiej tożsamości.
W okresie wiosenno-letnim nastąpił demontaż spróchniałego, w większości już nie oryginalnego poszycia. Wykonano prace ślusarskie umożliwiające wysłanie wagonu do specjalistycznego zakładu celem oczyszczenia konstrukcji i jej zabezpieczenia antykorozyjnego. W dalszym etapie prac przewidywane jest odtworzenie odeskowania pojazdu, zgodnie z pierwotną dokumentacją techniczną. Członkowie PSMK przewidują w miarę możliwości finansowych i technologicznych zakończenie podstawowego etapu prac w 2012 r.
Projekt renowacji piwiarki jest kolejnym projektem Parowozowni Skieriewice. Wcześniej członkowie stowarzyszenia przywrócili do stanu pierwotnego wagon 4 klasy ("Fakultativwagen" pochodzący z firmy L.Steinfurt z roku 1889) i wózek motorowy WM5- 4 872 (ZNTK Wrocław 1964).
Piwiarkę zbudowano w Ringohofferovych Zavodach w Pradze Smichowie w 1912 r. dla jednego z browarów, na terenie monarchii austro-węgierskiej. Po roku 1918 służył na terenie Czech jako prywatna własność jednego z tamtejszych browarów. Zawierucha II wojny światowej spowodowała, że piwiarka trafiła po 1945 roku na stan PKP. Po 1945 roku, jako własność kolei pracowała w dzierżawie m.in. dla Żywieckich Zakładów Piwowarsko-Słodowniczych. Przed rokiem 1968 została skreślona z inwentarza i przeznaczona na cele techniczno-gospodarcze PKP. Służyła m.in. jako magazyn na kołach w Słotwinach koło Łodzi.
Po otrzymaniu przez PSMK, przez dwie dekady wagon oczekiwał na swoją kolej - rozmaite próby znalezienia sponsora z branży piwowarskiej pozostawały bez echa. Dopiero w 2011 r. udało się pozyskać środki z budżetu miasta Skierniewice. Władze miasta chciały w ten sposób podkreślić wieloletnie piwowarskie tradycje Skierniewic.
Istniejący w Skierniewicach Parowy Browar Władysława Strakacza, warzący jedne z lepszych w środkowej Polsce gatunków piwa, transportował je do wielu składów i odbiorców na terenie kraju. Posiadał dwa podobnego typu specjalne wagony chłodnie, stacjonujące i utrzymywane na terenie skierniewickiej Parowozowni.
Warto dodać, że jeden z wagonów zbudowano na zamówienie Browaru Strakacza w poznańskich zakładach Cegielskiego. Podtrzymując tradycje piwowarskie miasta planuje się przy odtwarzaniu oznaczeń pojazdu - w sposób możliwy historycznie uwzględnić napisy informujące o jego skierniewickiej tożsamości.
W okresie wiosenno-letnim nastąpił demontaż spróchniałego, w większości już nie oryginalnego poszycia. Wykonano prace ślusarskie umożliwiające wysłanie wagonu do specjalistycznego zakładu celem oczyszczenia konstrukcji i jej zabezpieczenia antykorozyjnego. W dalszym etapie prac przewidywane jest odtworzenie odeskowania pojazdu, zgodnie z pierwotną dokumentacją techniczną. Członkowie PSMK przewidują w miarę możliwości finansowych i technologicznych zakończenie podstawowego etapu prac w 2012 r.
Comment