Pociąg do piwa

Collapse
X
 
  • Filtruj
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts
  • Browarniany
    Szeregowy Piwny Łykacz
    • 2008.02
    • 4

    Pociąg do piwa

    Witam

    Jako, że to mój pierwszy post na tym forum chciałbym przede wszystkim serdecznie przywitać się z forumowiczami. Przywitać się i jednocześnie pogratulować wielu ciekawych dyskusji i tematów jakie na tym forum odnalazłem.

    Nie ukrywam, że przedmiot moich zainteresowań jest nieco odmienny a piwo dla mnie to napój jaki od czasu do czasu zdarza mi się wypić... Hobby owe, które od lat zaprząta umysły moje to modelarstwo kolejowe - modelarstwo w wielkości TT a więc takiej, w której modele są wykonane w skali 1:120. Zapewne dla nie jednego zainteresowanie dziwne i być może wydające się infantylnym, ale podobno o gustach się nie dyskutuje... Ale do rzeczy... Trochę chciałbym podzielić się moją wiedzą w zakresie, w jakim stanowić może ona zainteresowanie forumowicza niniejszego forum.

    Na naszym, forum TT (www.forumtt.pl) udało nam się skupić grupę zaangażowanych sympatyków, którzy swoimi działaniami doprowadzili do powstania wielu ciekawych modeli niedostępnych wcześniej w sprzedaży. Nie jest to hobby w naszym kraju specjalnie popularnie, siłą rzeczy więc modeli z polskimi oznaczeniami również jak dotychczas specjalnie wielu nie było. Powoli się to zmienia, ale my korzystając z pomocy jednego z naszych kolegów z Czech (gdzie możliwości wytwórcze są większe) organizujemy ("po kosztach") na własne potrzeby krótkie serie modeli. Nie będę więcej się tu rozwodził na ten temat, chodziło wszak o przedstawienie nieco tła powstania poniższego modelu. W zeszłym roku bowiem, udało nam się "wypuścić" serię wagonu z opisem i logo browaru PIAST. Jest to chyba pierwszy tego typu model na polskim rynku (na pewno pierwszy w wielkości TT).

    MODEL WAGONU PIAST w WIELKOŚCI TT

    W założeniu były też i inne modele, mające na celu kontynuowanie serii (m.in. LECH, ŻYWIEC, TYSKIE) ale niestety nie udało nam się uzyskać odzewu od tych producentów (chodziło tu o zgodę na wykorzystanie określonych elementów graficznych). Wagony tego typu (tzn z opisem różnych browarów) są bardzo popularne w Niemczech jak również w Czechach (powstała np ciekawa seria browaru w Brumovie) pełniąc z jednej strony funkcję "reklamową" jak i jednocześnie będąc przedmiotem zainteresowania kolekcjonerów. Najczęściej powstają w stosunkowo krótkich seriach. Nasz model wyprodukowano w ilości


    PRZYKŁAD MODELI Z OPISEM BROWARÓW NIEMIECKICH
  • Promil03
    D(r)u(c)h nieuchwytny
    • 2007.10
    • 2833

    #2
    Witaj,
    szczerze mówiąc dziwnie wygląda ten model Piasta. Nie znam się na tym, ale ten wagon wygląda na stary (tzn. używany w dawnych czasach) i raczej słabo komponuje się z nowoczesnym logo browaru. W dziale kolekcjonerstwo mamy kilka takich "kwiatków" (http://www.browar.biz/kolekcjonerstw...kat=17&kraj=pl).
    Mnie osobiście bardzo podobają się modele wagonów browarnianych, ale coś na wzór taki: http://www.browar.biz/galeria.php?id=9188. Przyznaj sam, że wygląda super.
    Nie chcę, żebyś mnie źle nie zrozumiał. Wykonanie Twojego modelu wygląda na bardzo profesjonalne (tak jak pisałem, nie znam sie na tym zupełnie), ale brakuje mu tego "czegoś".

    Pozdrawiam serdecznie i Twoje

    Comment

    • jacer
      Pułkownik Chmielowy Ekspert
      • 2006.03
      • 9875

      #3
      Ciuchaje fajne, ale zawsze jakoś wolałem H0.
      Milicki Browar Rynkowy
      Grupa STYRIAN

      (1+sqrt5)/2
      "Nie ma (...) piwa, które smakowałoby wszystkim. Każdy browarnik, który próbuje takie przygotować, skazany jest na klęskę" - Michael Jackson
      "Dobrzy ludzie piją dobre piwa" - Hunter S. Thompson
      No Hops, no Glory :)

      Comment

      • Cooper
        Pułkownik Chmielowy Ekspert
        🍼🍼
        • 2002.11
        • 6056

        #4
        Czy kiedykolwiek taki wagon Piasta istniał w realu czy jest on zrobiony na zasadzie chińskiej masówki piwnych trucków tzn bierzemy jakikolwiek model ciężarówki , piracimy z neta logo jakiegoś browaru i zupełnie od czapy nadrukowujemy je na na ową ciężarówkę. W praktyce wychodzą pojazdy które nigdy nie istniały a polscy birrofiliści mający nawet mgliste pojęcie o rynku pukają się w dynie na widok owych krążowników szos.
        Piętnastego czerwca roku dwa tysiące czwartego zbóje z bandy Heńka zamkły "Królewskiego" !!!
        1944 - brunatni niszczą Browar Haberbuscha. W 60. rocznicę zieloni niszczą Browar Warszawski.

        Zbiór etykiet z Tanzanii, zbiór polskich bloczków kelnerskich sprzed 1945 roku i et z motywem borsuka na Facebooku

        Comment

        • uszok73
          Sierżant Pijalniowy Zaprawiacz
          • 2003.01
          • 135

          #5
          Zciema ....

          ten wagon to wzór z lat 50-tych. a wzór logo Piasta .... prosze Was ...owszem ładnie looka ale zciema

          Comment

          • silvian
            Kapitan Lagerowej Marynarki
            • 2008.08
            • 727

            #6
            Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika uszok73 Wyświetlenie odpowiedzi
            .... prosze Was ...owszem ładnie looka ale zciema

            To ja cię proszę.
            "Niech zatrwożą się niewierni, przyjaciele, na sztorc kosa..."

            Comment

            • Jadoo
              D(r)u(c)h nieuchwytny
              • 2008.10
              • 339

              #7
              Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika uszok73 Wyświetlenie odpowiedzi
              ten wagon to wzór z lat 50-tych. a wzór logo Piasta .... prosze Was ...owszem ładnie looka ale zciema
              Ściema...

              Comment

              • Browarniany
                Szeregowy Piwny Łykacz
                • 2008.02
                • 4

                #8
                Witam

                Dziękuję za wszelkie wypowiedzi jakie pojawiły się odnośnie prezentowanego modelu. Nie ukrywam, że jestem pod wrażeniem niektórych Forumowiczów odnośnie wiedzy nt kolei i nie ma w tym stwierdzeniu cienia złośliwości z mojej strony!

                Faktem jest, że trudno byłoby doszukać się oryginału zaprezentowanego modelu. Faktem jest jednak i to, że po II Wojnie Światowej tradycja przyozdabiania wagonów chłodniczych opisem bądź logo danego browaru zanikła na terenie Polski (*). Trudno bowiem uznać, że nanoszenie na ścianie wagonu napisu PIWO(**) miało jakikolwiek związek z danym browarem - ot widoczne oznaczenie wagonu przeznaczonego do przewozu (dowolnego gatunku) piwa. Próba stworzenia modelu powojennego przyozdobionego logo browaru każdorazowo narażona byłaby więc tak czy inaczej na określenie "ściema" lub "zciema" w zależności od preferencji

                Jak już wspomniałem model powstał w gronie hobbystów, którzy w trakcie spotkań i omawiania zagadnień boosterów, profili, nowości na rynku modelarskim i technik budowy lubią sączyć sobie złocisty napój. Ot taka próba połączenia wątku browarnianego i modelarskiego... Warunkowało to w decydującym stopniu dostępne, ograniczone możliwości wyboru "bazy". Jedyną możliwością, ze względu na stosunkowo niewielką serię było nabycie takiego a nie innego modelu producenta, który jednocześnie był skłonny wykonać opis. Z chińską komercyjną masówką nie ma to wiele wspólnego, bo masowe to nie było a i komercji w tym jakiejkolwiek nie było (przygotowanie projektu we własnym gronie, dystrybucja "po kosztach"). Pierwowzór wagonu faktycznie pochodzi z lat 50-tych i w eksploatacji dotrwał najwyżej do lat 90-tych. Jedyne co można było w tej sytuacji jeszcze zdziałać to oznaczenia kolejowe, które odpowiadają zasadom obowiązującym w początkach modelarskiej tzw. epoki V.

                (*) niejako wyjątkiem w tym zakresie były koleje czechosłowackie CSD, gdzie zwyczaj nanoszenia widocznych oznaczeń browarów był praktykowany. Przykład zestawu do budowy takiego modelu można znaleźć np TUTAJ

                (**) zgodnie z obowiązującymi na PKP w okresie przyjętym jako modelarska epoka III (czyli od końca II Wojny Światowej do około 1970r.) zasadami oznaczeń, wagony przeznaczone do przewozu piwa winny posiadać na ścianie bocznej, po prawej stronie od drzwi ładunkowych, napis PIWO o określonej instrukcją czcionce oraz wysokości 500mm. Napis winien być wykonany w kolorze czarnym z "cieniem" w kolorze czerwonym. Wagony chłodnie (malowane na kolor biały) przeznaczone do przewozu piwa cechowało w tym okresie również odpowiednie oznaczenie serii wagonu, zakończone literką "p" np: Slp.

                Comment

                Przetwarzanie...
                X