Swojego czasu powstał pomysł, aby browary zamieszczały na opakowaniach (etykiety, kontry, puszki itp.) miejsce produkcji (warzenia) piwa.
Jak wiadomo pomysł spodobał się mały browarom, których problem nie dotyczy. Urodziło się pismo:
Dwie organizacje zrzeszające producentów piwa w Polsce: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich są adresatami apelu Bractwa Piwnego. Apel dotyczy rzetelnego informowania konsumentów piwa o miejscu jego warzenia. Treść pisma przesłanego do obu stowarzyszeń publikujemy poniżej.
Apel do browarów
Towarzystwo Promocji Kultury Piwa BRACTWO PIWNE, jako organizacja konsumencka, oczekuje rzetelnej informacji na temat piw warzonych na terenie Polski. Z punktu widzenia świadomego konsumenta jedną z najważniejszych informacji o piwie – obok składu surowcowego – jest miejsce jego warzenia.
Dlatego domagamy się umieszczania informacji o miejscu pochodzenia na opakowaniach piw warzonych w Polsce.
Dotychczasowe praktyki wielu producentów pozostawiają wiele do życzenia. Firmy posiadające kilka browarów często ograniczają się do informacji o siedzibie centrali. Jest to – zdaniem BRACTWA PIWNEGO – praktyka nieuczciwa, zwłaszcza w kontekście regionalnego pozycjonowania poszczególnych marek.
Poza tym BRACTWO PIWNE uważa, że skoro producenci piwa w większości swoich działań promocyjno-reklamowych zwracają uwagę na jakość wody z określonego regionu, powinni działać konsekwentnie. Czy inny smak będzie miało to samo piwo warzone wg identycznej receptury, ale przy użyciu wody z dwóch różnych miejsc?
Informacja o miejscu warzenia jest szczególnie istotna w przypadku tych marek, które produkowane są jednocześnie w różnych browarach, dlatego zwracamy się przede wszystkim do największych krajowych producentów piwa. Dla nas, jako konsumentów i członków Bractwa Piwnego, dbających o kulturę piwa, precyzyjne określenie miejsca warzenia jest niebagatelnym problemem. Liczymy na poparcie naszej inicjatywy przez wszystkich, którym problem piwa leży na sercu.
Bractwo Piwne, lipiec 2006
Odpowiedź:
Towarzystwo Promocji Kultury Piwa BRACTWO PIWNE przed kilkoma tygodniami wystąpiło do dwóch organizacji zrzeszających producentów piwa w Polsce: Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich z apelem o informowanie konsumentów o miejscu warzenia określonych marek piw. (Apel ten zamieściliśmy w artykule „Skąd to piwo?”). W przypadku Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich problem praktycznie nie istnieje, organizacja zrzesza firmy posiadające po jednym browarze. Reprezentująca Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku, udzieliła nam odpowiedzi na nasz apel.
Przede wszystkim – publikowane obecnie na etykietach, bądź innych opakowaniach piw, informacje o siedzibie firmy piwowarskiej (nie o adresie konkretnego zakładu produkcyjnego) nie są sprzeczne z uregulowaniami prawnymi. BRACTWO PIWNE oczywiście zgadza się z tym, jednak nasz apel ma charakter prośby o „gest dobrej woli” wobec tej grupy konsumentów, dla których określenie konkretnego browaru – zakładu produkcyjnego – ma znaczenie.
Informacje dotyczące miejsca produkcji, czyli warzenia piwa, a nawet informacje dotyczące określonej zmiany produkcyjnej, są oczywiście podawane na opakowaniach piw. Umieszczane są w formie rzędu cyfr pod kodem kreskowym. Producentom piwa pozwalają bez problemów określić miejsce i czas warzenia, jednak przeciętnemu konsumentowi niewiele mówią. Dlatego też BRACTWO PIWNE stara się, wspólnie z ZPPP BROWARY POLSKIE, przygotować akcję informacyjną na temat „zakodowanych” danych, dzięki której będziemy chcieli dotrzeć do wszystkich zainteresowanych konsumentów.
Kolejną ważną informacją, pośrednio związaną z omawianym tematem, jest fakt, że trwają prace nad zmiana prawa. Prawdopodobne jest, że w wyniku tych zmian wszyscy producenci piwa w Polsce będą zobowiązani do określonych zmian w informacjach zawartych na opakowaniach swoich produktów. Z przyczyn ekonomicznych wcześniejsze zmiany – polegające na przykład na umieszczeniu informacji o miejscu warzenia – są więc nieuzasadnione.
Bractwo Piwne lipiec 2006
(publikacje są dostępne na stronie Bractwa Piwnego)
Jak widać nie wiele to dało
Ostatnim czasy natknąłem się na projekt ustawy „o zwalczaniu nieuczciwych praktyk handlowych” (do przeczytania w załączniku).
W Rozdziale II, art. 6, pkt. 3; należy dopisać podpunkt który będzie mówił o miejscu produkcji, wytwarzania produktu. Argumentując to w podobny sposób jak miało to miejsce w przypadku listu wysłanego do browarów w w/w sprawie.
Myślę, ze to mogłoby załatwić sprawę.
Bractwo Piwne wystosuje w najbliższym czasie pismo do Kancelarii Premiera RP mówiące o w/w sprawie.
Tak więc wszystkim tym którym sprawa leży na sercu proszeni są o pomoc. Czym więcej głosów tym większe szanse, aby sprawę przeforsować.
Jak wiadomo pomysł spodobał się mały browarom, których problem nie dotyczy. Urodziło się pismo:
Dwie organizacje zrzeszające producentów piwa w Polsce: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich są adresatami apelu Bractwa Piwnego. Apel dotyczy rzetelnego informowania konsumentów piwa o miejscu jego warzenia. Treść pisma przesłanego do obu stowarzyszeń publikujemy poniżej.
Apel do browarów
Towarzystwo Promocji Kultury Piwa BRACTWO PIWNE, jako organizacja konsumencka, oczekuje rzetelnej informacji na temat piw warzonych na terenie Polski. Z punktu widzenia świadomego konsumenta jedną z najważniejszych informacji o piwie – obok składu surowcowego – jest miejsce jego warzenia.
Dlatego domagamy się umieszczania informacji o miejscu pochodzenia na opakowaniach piw warzonych w Polsce.
Dotychczasowe praktyki wielu producentów pozostawiają wiele do życzenia. Firmy posiadające kilka browarów często ograniczają się do informacji o siedzibie centrali. Jest to – zdaniem BRACTWA PIWNEGO – praktyka nieuczciwa, zwłaszcza w kontekście regionalnego pozycjonowania poszczególnych marek.
Poza tym BRACTWO PIWNE uważa, że skoro producenci piwa w większości swoich działań promocyjno-reklamowych zwracają uwagę na jakość wody z określonego regionu, powinni działać konsekwentnie. Czy inny smak będzie miało to samo piwo warzone wg identycznej receptury, ale przy użyciu wody z dwóch różnych miejsc?
Informacja o miejscu warzenia jest szczególnie istotna w przypadku tych marek, które produkowane są jednocześnie w różnych browarach, dlatego zwracamy się przede wszystkim do największych krajowych producentów piwa. Dla nas, jako konsumentów i członków Bractwa Piwnego, dbających o kulturę piwa, precyzyjne określenie miejsca warzenia jest niebagatelnym problemem. Liczymy na poparcie naszej inicjatywy przez wszystkich, którym problem piwa leży na sercu.
Bractwo Piwne, lipiec 2006
Odpowiedź:
Towarzystwo Promocji Kultury Piwa BRACTWO PIWNE przed kilkoma tygodniami wystąpiło do dwóch organizacji zrzeszających producentów piwa w Polsce: Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich z apelem o informowanie konsumentów o miejscu warzenia określonych marek piw. (Apel ten zamieściliśmy w artykule „Skąd to piwo?”). W przypadku Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich problem praktycznie nie istnieje, organizacja zrzesza firmy posiadające po jednym browarze. Reprezentująca Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku, udzieliła nam odpowiedzi na nasz apel.
Przede wszystkim – publikowane obecnie na etykietach, bądź innych opakowaniach piw, informacje o siedzibie firmy piwowarskiej (nie o adresie konkretnego zakładu produkcyjnego) nie są sprzeczne z uregulowaniami prawnymi. BRACTWO PIWNE oczywiście zgadza się z tym, jednak nasz apel ma charakter prośby o „gest dobrej woli” wobec tej grupy konsumentów, dla których określenie konkretnego browaru – zakładu produkcyjnego – ma znaczenie.
Informacje dotyczące miejsca produkcji, czyli warzenia piwa, a nawet informacje dotyczące określonej zmiany produkcyjnej, są oczywiście podawane na opakowaniach piw. Umieszczane są w formie rzędu cyfr pod kodem kreskowym. Producentom piwa pozwalają bez problemów określić miejsce i czas warzenia, jednak przeciętnemu konsumentowi niewiele mówią. Dlatego też BRACTWO PIWNE stara się, wspólnie z ZPPP BROWARY POLSKIE, przygotować akcję informacyjną na temat „zakodowanych” danych, dzięki której będziemy chcieli dotrzeć do wszystkich zainteresowanych konsumentów.
Kolejną ważną informacją, pośrednio związaną z omawianym tematem, jest fakt, że trwają prace nad zmiana prawa. Prawdopodobne jest, że w wyniku tych zmian wszyscy producenci piwa w Polsce będą zobowiązani do określonych zmian w informacjach zawartych na opakowaniach swoich produktów. Z przyczyn ekonomicznych wcześniejsze zmiany – polegające na przykład na umieszczeniu informacji o miejscu warzenia – są więc nieuzasadnione.
Bractwo Piwne lipiec 2006
(publikacje są dostępne na stronie Bractwa Piwnego)
Jak widać nie wiele to dało
Ostatnim czasy natknąłem się na projekt ustawy „o zwalczaniu nieuczciwych praktyk handlowych” (do przeczytania w załączniku).
W Rozdziale II, art. 6, pkt. 3; należy dopisać podpunkt który będzie mówił o miejscu produkcji, wytwarzania produktu. Argumentując to w podobny sposób jak miało to miejsce w przypadku listu wysłanego do browarów w w/w sprawie.
Myślę, ze to mogłoby załatwić sprawę.
Bractwo Piwne wystosuje w najbliższym czasie pismo do Kancelarii Premiera RP mówiące o w/w sprawie.
Tak więc wszystkim tym którym sprawa leży na sercu proszeni są o pomoc. Czym więcej głosów tym większe szanse, aby sprawę przeforsować.
Comment