Lotem błyskawicy obiegła piwowarski świat wiadomość, że cztery piwa Carlsberg Polska i jedno Royal Unibrew otrzymały w 2009 r. medale w konkursie Monde Selection. Należy się z tego cieszyć, zignorować, czy przemilczeć?
Trudno odnieść się do tej wiadomości, bo tak naprawdę Monde Selection jest w Polsce mało znaną organizacją. Oczywiście jest prawda marki i prawda smaku. Nas interesuje oczywiście głównie to drugie, ale jeśli polskie piwa gdzieś wyjeżdżają to warto dowiedzieć się z jakiego powodu.
Instytut Jakości Monde Selection jest najstarszą na świecie instytucją badającą jakość produktów spożywczych. Założony został w 1961 r. w Belgii, a wyróżnienia przyznaje w takich dziedzinach jak: wyroby spirytusowe i likiery; piwa, wody i napoje bezalkoholowe; produkty spożywcze; czekolady i wyroby cukiernicze; produkty zbożowe; wino; produkty dietetyczne; kosmetyki i produkty tytoniowe.
W przypadku piw wystarczy, że producent zgłosi swój wyrób do jednej z siedmiu grup, które z kolei podzielone są na kategorie: piwa dolnej fermentacji (pils, dortmundzkie, monachijskie, koźlak, specjalne, żytnie), piwa górnej fermentacji (Pale Ale, Scotch, Stout, słodowe, specjalne, regionalne, klasztorne, pszeniczne, barley wine), piwa fermentacji spontanicznej, piwa aromatyzowane, piwa stołowe, piwa bezalkoholowe i podpiwki.
Jak więc widać paleta jest ogromna i każdy znajdzie coś dla siebie. Tym bardziej, że uczestnictwo w konkursie jest niedrogie i wynosi: 1100 euro za pierwsze dwa produkty i 1000 euro za każdy następny. W przypadku opakowań do 1 litra należy wysłać 8 butelek lub puszek, powyżej 1 litra 4 butelki lub puszki lub jedną beczkę (keg).
Wszystkie zgłoszone wyroby poddawane są w ramach konkursu szczegółowym badaniom laboratoryjnym jak i organoleptycznym przez komisję ekspertów. Badania przeprowadzają laboratoria i firmy badawcze: BRUCEFO (Research Center for the Food Industries), INSTITUT MEURICE (Institute for the Fermenting and Brewery Industries Research & Development dept.) oraz EUROFOOD (Specialized Consultants for the Consultants S.A. Food Industries and Food Safety). Nagrody wręczane są laureatom podczas międzynarodowej gali, która odbywa za każdym razem w innym mieście europejskim. W 2009 r. miała ona miejsce w Wenecji.
W każdej z dziedzin można otrzymać:
· Wielki Złoty Medal dla każdego produktu, który osiągnął minimum 90% punktów
· Medal Złoty dla każdego produktu, który otrzymał minimum 80% maksymalnej ilości przyznanych punktów
· Medal Srebrny dla każdego produktu, który otrzymał minimum 70% maksymalnej ilości przyznanych punktów
· Medal Brązowy dla każdego produktu, który otrzymał minimum 60% maksymalnej ilości przyznanych punktów
Ponadto Instytut przyznaje najwyższe wyróżnienie International High Quality Trophy (Międzynarodowy Medal Wysokiej Jakości) produktom, które w trzech kolejnych latach otrzymywały przynajmniej Medal Złoty. Medale można wykorzystywać na opakowaniu przez okres pięciu lat, a w materiałach reklamowych bez ograniczeń pod warunkiem podania daty konkursu. Możliwe jest również zastrzeżenie sobie niepublikowania wyników.
Stosunkowo niewiele polskich browarów zdecydowało się poddać swoje piwa ocenie belgijskich specjalistów, a rok 2008 z pewnością odbija się czkawką KP do dziś. Srebro to co prawda też wartościowy kruszec, ale złoto Broka Export musiało zaboleć. Tyskie jednak wcześniej zdobywało złote medale: w 1999 i 2001. A w 2009 r. złoty medal zdobyły piwa Harnaś, Piast Mocne i Łomża Eksport, srebrny medal otrzymały piwa Kasztelan i Bosman Specjal.
O ile jednak piwa jeszcze niezbyt ochoczo wyjeżdżają do Belgii na konkurs o tyle gorzelnictwo polskie jest tam dość mocno reprezentowane. Trudno wymieniać wszystkie medale, jakie polskie wódki (m.in. Luksusowa, Żubrówka, Absolwent, Batory, Polska, Soplica, Bols) otrzymały od instytutu Monde Selection, ale największe trofea zdobyła wódka Luksusowa, która w 2002 odebrała Wielki Złoty Medal, a w 2003 i 2006 International High Quality Trophy.
Trudno odnieść się do tej wiadomości, bo tak naprawdę Monde Selection jest w Polsce mało znaną organizacją. Oczywiście jest prawda marki i prawda smaku. Nas interesuje oczywiście głównie to drugie, ale jeśli polskie piwa gdzieś wyjeżdżają to warto dowiedzieć się z jakiego powodu.
Instytut Jakości Monde Selection jest najstarszą na świecie instytucją badającą jakość produktów spożywczych. Założony został w 1961 r. w Belgii, a wyróżnienia przyznaje w takich dziedzinach jak: wyroby spirytusowe i likiery; piwa, wody i napoje bezalkoholowe; produkty spożywcze; czekolady i wyroby cukiernicze; produkty zbożowe; wino; produkty dietetyczne; kosmetyki i produkty tytoniowe.
W przypadku piw wystarczy, że producent zgłosi swój wyrób do jednej z siedmiu grup, które z kolei podzielone są na kategorie: piwa dolnej fermentacji (pils, dortmundzkie, monachijskie, koźlak, specjalne, żytnie), piwa górnej fermentacji (Pale Ale, Scotch, Stout, słodowe, specjalne, regionalne, klasztorne, pszeniczne, barley wine), piwa fermentacji spontanicznej, piwa aromatyzowane, piwa stołowe, piwa bezalkoholowe i podpiwki.
Jak więc widać paleta jest ogromna i każdy znajdzie coś dla siebie. Tym bardziej, że uczestnictwo w konkursie jest niedrogie i wynosi: 1100 euro za pierwsze dwa produkty i 1000 euro za każdy następny. W przypadku opakowań do 1 litra należy wysłać 8 butelek lub puszek, powyżej 1 litra 4 butelki lub puszki lub jedną beczkę (keg).
Wszystkie zgłoszone wyroby poddawane są w ramach konkursu szczegółowym badaniom laboratoryjnym jak i organoleptycznym przez komisję ekspertów. Badania przeprowadzają laboratoria i firmy badawcze: BRUCEFO (Research Center for the Food Industries), INSTITUT MEURICE (Institute for the Fermenting and Brewery Industries Research & Development dept.) oraz EUROFOOD (Specialized Consultants for the Consultants S.A. Food Industries and Food Safety). Nagrody wręczane są laureatom podczas międzynarodowej gali, która odbywa za każdym razem w innym mieście europejskim. W 2009 r. miała ona miejsce w Wenecji.
W każdej z dziedzin można otrzymać:
· Wielki Złoty Medal dla każdego produktu, który osiągnął minimum 90% punktów
· Medal Złoty dla każdego produktu, który otrzymał minimum 80% maksymalnej ilości przyznanych punktów
· Medal Srebrny dla każdego produktu, który otrzymał minimum 70% maksymalnej ilości przyznanych punktów
· Medal Brązowy dla każdego produktu, który otrzymał minimum 60% maksymalnej ilości przyznanych punktów
Ponadto Instytut przyznaje najwyższe wyróżnienie International High Quality Trophy (Międzynarodowy Medal Wysokiej Jakości) produktom, które w trzech kolejnych latach otrzymywały przynajmniej Medal Złoty. Medale można wykorzystywać na opakowaniu przez okres pięciu lat, a w materiałach reklamowych bez ograniczeń pod warunkiem podania daty konkursu. Możliwe jest również zastrzeżenie sobie niepublikowania wyników.
Stosunkowo niewiele polskich browarów zdecydowało się poddać swoje piwa ocenie belgijskich specjalistów, a rok 2008 z pewnością odbija się czkawką KP do dziś. Srebro to co prawda też wartościowy kruszec, ale złoto Broka Export musiało zaboleć. Tyskie jednak wcześniej zdobywało złote medale: w 1999 i 2001. A w 2009 r. złoty medal zdobyły piwa Harnaś, Piast Mocne i Łomża Eksport, srebrny medal otrzymały piwa Kasztelan i Bosman Specjal.
O ile jednak piwa jeszcze niezbyt ochoczo wyjeżdżają do Belgii na konkurs o tyle gorzelnictwo polskie jest tam dość mocno reprezentowane. Trudno wymieniać wszystkie medale, jakie polskie wódki (m.in. Luksusowa, Żubrówka, Absolwent, Batory, Polska, Soplica, Bols) otrzymały od instytutu Monde Selection, ale największe trofea zdobyła wódka Luksusowa, która w 2002 odebrała Wielki Złoty Medal, a w 2003 i 2006 International High Quality Trophy.
Comment