Widzę, że coraz więcej dziennikarzy, którzy tego wcześniej nie robili, zajmuje się tematyką piwną. Siłą rzeczy brakuje im wystarczającej wiedzy o całym rynku piwowarskim i zmianach jakie na nim następują. Również coraz więcej osób udziela wywiadów. Opowiadają oni najczęściej o swoim poletku i też zwracają uwagę na to, że coś się zmienia. Temat ten niech będzie więc taką ściągą dla wszystkich, którzy komuś coś mówią. Choćby znajomym w pracy:
Na początek parę znanych faktów:
- zmieniają się gusta Polaków. Coraz częściej szukają oni innych piw niż popularne kiedyś jasne pełne.
- pojawiają się nowe style i gatunki piw. A to w Polsce wymaga odwagi.
- jak grzyby po deszczu wyrastają sklepy specjalistyczne lub przynajmniej półki sklepowe dobrze zaopatrzone w piwo.
- Polacy coraz częściej rozumieją, że marka to nie piwo. Dlatego kupują mniej popularne piwa. Konsumentom nie wystarczają najpopularniejsze marki, chcą oni mieć też pewność, że piją naprawdę dobre piwo i takiego szukają
- wzrasta wiedza o piwie i możliwości dotarcia do niej, a co za tym idzie świadomość piwoszy.
- nareszcie dostrzegamy, że zaraz obok nas są dwie największe potęgi światowe jeżeli chodzi o piwo - nie jest to dla nas łatwe, ale przynajmniej mamy najlepsze wzorce
- piwa z małych browarów regionalnych znajdują coraz szerszą rzeszę nabywców
- polskie portery bałtyckie należą do najlepszych na świecie i znajdują uznanie w oczach i ustach piwoznawców poza Polską
- bardzo silnie rozwija się ruch piwowarstwa domowego. Skutkiem tego jest duża świadomość różnych stylów i gatunków piw oraz coraz liczniejsze konkursy piw domowych
- wszelkie te zmiany zauważalne są również przez największych graczy na polskim rynku piwnym. Skutkuje to zmianą stylu reklamy, która odchodzi od zwykłej promocji marki, a kieruje się w stronę zapewnienia konsumenta o kompetencji piwowarskiej producenta.
- coraz popularniejsze są piwa niepasteryzowane i nieutrwalane
- w ciągu ostatnich kilku lat powstało kilkanaście browarów restauracyjnych, w planach jest kolejnych kilkanaście
- powstają i rozwijają się festiwale piwne. Festiwal Dobrego Piwa we Wrocławiu, mimo że w tym roku będzie miał dopiero drugą edycję, już teraz jest papierkiem lakmusowym kondycji polskich browarów i ich piw, a dla zwykłych i licznych piwoszy stanowi ważny wyznacznik tego co dobre, bo po prostu dobre.
Profesjonalia w Kazimierzu Dolnym to ciekawe spotkanie piwowarów zawodowych i domowych. Sponsorowany co prawda przez jedną markę, ale próbuje tchnąć w społeczeństwo trochę więcej wiedzy o piwie.
- rozwija się ruch birofilistyczny
- pojawiają się komercyjne piwa piwowarów domowych (Bracki Koźlak Dubeltowy, Brackie PAb), ale również nowe ciekawe projekty jak A la Grodziskie i PINTA
Takie wyszczególnienie na pewno wzbudzi kontrowerjse, ale może wśród gorzkich słów o polskim piwie wpomni ktoś też o innych jaskółkach, co czynią wiosnę.
Na początek parę znanych faktów:
- zmieniają się gusta Polaków. Coraz częściej szukają oni innych piw niż popularne kiedyś jasne pełne.
- pojawiają się nowe style i gatunki piw. A to w Polsce wymaga odwagi.
- jak grzyby po deszczu wyrastają sklepy specjalistyczne lub przynajmniej półki sklepowe dobrze zaopatrzone w piwo.
- Polacy coraz częściej rozumieją, że marka to nie piwo. Dlatego kupują mniej popularne piwa. Konsumentom nie wystarczają najpopularniejsze marki, chcą oni mieć też pewność, że piją naprawdę dobre piwo i takiego szukają
- wzrasta wiedza o piwie i możliwości dotarcia do niej, a co za tym idzie świadomość piwoszy.
- nareszcie dostrzegamy, że zaraz obok nas są dwie największe potęgi światowe jeżeli chodzi o piwo - nie jest to dla nas łatwe, ale przynajmniej mamy najlepsze wzorce
- piwa z małych browarów regionalnych znajdują coraz szerszą rzeszę nabywców
- polskie portery bałtyckie należą do najlepszych na świecie i znajdują uznanie w oczach i ustach piwoznawców poza Polską
- bardzo silnie rozwija się ruch piwowarstwa domowego. Skutkiem tego jest duża świadomość różnych stylów i gatunków piw oraz coraz liczniejsze konkursy piw domowych
- wszelkie te zmiany zauważalne są również przez największych graczy na polskim rynku piwnym. Skutkuje to zmianą stylu reklamy, która odchodzi od zwykłej promocji marki, a kieruje się w stronę zapewnienia konsumenta o kompetencji piwowarskiej producenta.
- coraz popularniejsze są piwa niepasteryzowane i nieutrwalane
- w ciągu ostatnich kilku lat powstało kilkanaście browarów restauracyjnych, w planach jest kolejnych kilkanaście
- powstają i rozwijają się festiwale piwne. Festiwal Dobrego Piwa we Wrocławiu, mimo że w tym roku będzie miał dopiero drugą edycję, już teraz jest papierkiem lakmusowym kondycji polskich browarów i ich piw, a dla zwykłych i licznych piwoszy stanowi ważny wyznacznik tego co dobre, bo po prostu dobre.
Profesjonalia w Kazimierzu Dolnym to ciekawe spotkanie piwowarów zawodowych i domowych. Sponsorowany co prawda przez jedną markę, ale próbuje tchnąć w społeczeństwo trochę więcej wiedzy o piwie.
- rozwija się ruch birofilistyczny
- pojawiają się komercyjne piwa piwowarów domowych (Bracki Koźlak Dubeltowy, Brackie PAb), ale również nowe ciekawe projekty jak A la Grodziskie i PINTA
Takie wyszczególnienie na pewno wzbudzi kontrowerjse, ale może wśród gorzkich słów o polskim piwie wpomni ktoś też o innych jaskółkach, co czynią wiosnę.
Comment