BrowarBizowanie w kontekście komercyjnym

Collapse
X
 
  • Filtruj
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts
  • ART
    mAD'MINd
    🥛🥛🥛🥛🥛
    • 2001.02
    • 23960

    BrowarBizowanie w kontekście komercyjnym

    Chciałbym w formie wątku/dyskusji poruszyć pewną kwestię związaną z obecnością komercyjną firm na BrowarBizowym Forum. Mam wrażenie że czasem ta sprawa jest odbierana opacznie tak przez niektóre firmy (ich przedstawicieli) jak i może też przez niektórych BrowarBizowiczów.

    Ponieważ prowadzenie BrowarBizu jest kosztownym przedsięwzięciem, ktoś musi je finansować. Finansowo wspierają jego istnienie:
    1. prywatnie sami BrowarBizowicze (PremiumUżytkownicy) - bez jakiegokolwiek kontekstu komercyjnego,
    2. reklamodawcy z "tradycyjnym" reklamami - tu kontekst jest bardzo wyraźnie komercyjny (bannery, reklamy w newsletterze, etc.),
    3. BrowarBizowicze będący PremiumUżytkownikami występujący na Forum w imieniu danej firmy zazwyczaj w dedykowanym wątku - czyli tu też mamy kontekst komercyjny (knajpki, sklepy, browary).
    4. ja i Maggyk z własnej kieszeni (teraz już nie jest to znaczny udział, ale proszę mieć na uwadze, że przez pierwszych 10 lat było to ciągłe inwestowanie w jego działanie).


    Istotą tego wątku jest skupienie się na grupie nr 3 i nakreślenie o co w tym chodzi. W BrowarBizie udzielają się takowoż konsumenci jak i osoby związane w jakiś sposób z branżą. Aby nie dopuścić do sytuacji takiej, że nie do końca wiadomo czy dany BrowarBizowicz wypowiada się w imieniu firmy z którą jest jakoś związany (np. pracuje w niej) czy też wypowiada się w zupełnym oderwaniu od swej pracy - jakiś czas wstecz postanowiliśmy wprowadzić jasną zasadę rozgraniczającą te dwa światy:

    Jeśli informujesz o firmie (jej produktach, usługach) z którą przypadkiem jesteś w jakiś sposób związany (pracujesz tam, jest to Twój kontrahent, rodzina, etc.) powinieneś to czynić oficjalnie. Czyli tak aby Twoje intencje dla wszystkich Użytkowników zawsze były jasne. Jeśli natomiast zamierzasz wypowiadać się o sprawach nie wspomnianych wyżej, to możesz to czynić jak każdy inny Użytkownik BrowarBizu.

    Dla osób prowadzących sklepy, knajpki jest to jasne, pewnie dlatego że dość skrupulatnie pilnuje się tu tego tematu i wypowiedzi uznane za komercyjne są ukrywane do momentu nawiązania oficjalnej współpracy. Dla przedstawicieli browarów w różnej formie i wielkości działalności/importerów/etc. nie jest to już tak jasne (z wyjątkami, które można śledzić na Forum).

    Nie pilnowałem tych zasad jednak zbyt rygorystycznie w działach nad którymi mam pieczę moderatorską, sądząc naiwnie że nie będę hamował dyskusji na interesujące nas tematy, a sami zainteresowani w pewnym momencie dostrzegą, że powinni nawiązać komercyjną współpracę, jako że korzystają z dobrodziejstwa BrowarBizu do swych celów komercyjnych. Tak jednak się nie stało, dostałem kubeł zimnej wody na głowę - sam z siebie nikt się nie zgłaszał, a gdy zacząłem realizować nieco rygorystyczniej wspomniane założenia dostałem także prysznic, ale to akurat nie jest istotne.

    Wracając do meritum:

    Możliwość wypowiadania* się w kontekście komercyjnym na Forum BrowarBizu daje firmom wymierne korzyści w postaci propagowania informacji o firmie/jej usługach/ produktach wśród najbardziej zainteresowanych piwem osób skupionych w społeczności BrowarBizu. Jako że firmy korzystają z tego potencjału do swoich komercyjnych celów, w moim odczuciu jasne jest, że taka firma/osoba powinna udzielać się w finansowaniu BrowarBizu. Firmom takim nie daję nic poza możliwością oficjalnej prezentacji swej oferty. Nie sprzedaję przychylności BrowarBizu (jak ode mnie to ostatnio oczekiwano/mi zarzucono). To jak firma i jej produkty są odbierane, zależy wyłącznie od firmy, sposobu prezentacji informacji przez nią, sposobie realizacji celów komercyjnych i samych jej produktów/usług ma się rozumieć.

    * Chodzi oczywiście o udział rzetelny, szczery, przyjacielski i w jakiś sposób zbieżny z potrzebami społeczności BrowarBizu (nad ostatnim to akurat ja dbam, nie akceptując zupełnie dowolnych działań).

    Wiem, że postawienie wyraźnej granicy między niekomercyjnym a komercyjnym udziałem w BrowarBizie czyli konieczność nawiązania oficjalnej współpracy z BrowarBizem, może zniechęcać do wypowiadania się ludzi z branży o sprawach związanych z tematem (zazwyczaj w kontekście działalności ich firm) czyli o tym co nas tu interesuje. Jest to pewien handicap tego rozwiązania, który musi być wkalkulowany w ryzyko. Uważam jednak, że korzystanie z potencjału BrowarBizu musi kosztować, tak samo jak kosztować musi piwo które stoi w sklepie i które chciałbym wypić. Korzystanie z tego potencjału kosztuje niewiele, zależy od wielkości podmiotu i pozwala mi opłacić rachunki (nie wiem po co się tłumaczę, bo powinno być to dla wszystkich zrozumiałe).

    Może istnieją miejsca w sieci, w których takiego rygoru nie ma. Może przetrwają one dłużej niż przez okres kilku lat bez takich ograniczeń. Może...

    Jeśli ma ktoś ochotę porozmawiać na ten temat, zapraszam do dyskusji. Temat założyłem poniekąd w wyniku postu Fido (ale to nie jest jedyny powód):

    Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika fidoangel Wyświetlenie odpowiedzi
    Mnie to nie obraża w żaden sposób.
    Natomiast bardzo mnie zastanawia dlaczego kolegów, którzy jakby nie patrzeć, wnieśli ogromny wkład w Browar.biz, w jego dzisiejszy stan i poziom, traktuje się jak dorobkiewiczów, jak osoby, które chcą wykorzystać ten wortal dla swych niecnych celów.
    Nie kwestionuje się wkładu informacyjnego udzielających się osób (w kontekście niekomercyjnym), dzięki któremu forum BrowarBizu jest bardziej interesujące pod kątem merytorycznym (dawano temu wyraz w wielu wątkach). Ale właśnie po to PremiumUżytkownicy, kilku reklamodawców, Maggyk i ja łożymy finansowo na funkcjonowanie BrowarBizu - żeby m.in. ta ciekawa informacja docierała do najszerszego grona miłośników piwa. Przecież właśnie o to chodzi obu stronom (dostarczającym informacje i propagującym ją) - szerzenie wiadomości o piwie.

    Nie należy jednak łączyć z tym kwestii komercyjnych (czyli pisanie w celu osiągnięcia korzyści [jakiekolwiek by one nie były] dla swej firmy) a do tego jeszcze wyimaginowanych oczekiwań przychylności społeczności dla swych produktów (do tego w zamian za kilkadziesiąt zł miesięcznie).

    Przepraszam za zbyt długi elaborat, musiałem to zrzucić z wątroby. Zapraszam zainteresowanych do dyskusji.
    Last edited by ART; 2012-08-08, 11:37.
    - Wspieraj swój Browar! Stań się Premium - Użytkownikiem!
    - Moje: zbieranie - Opole & warzenie - Browar Domowy Świński Ryjek ****
    - Uwarz swoje piwo domowe z naszym Centrum Piwowarstwa

    Sprawy dotyczące postów/wpisów/wątków/tematów zgłaszaj proszę narzędziem "Zgłoś [moderatorowi]" (Ikonka flagi przy danym wpisie).
  • docent
    Pułkownik Chmielowy Ekspert
    • 2002.10
    • 5205

    #2
    A ja zapytam wprost: Czy przedstawiciele Browaru Artezan (hasintus, darko, coder) otrzymali zakaz wypowiadania się w kwestiach dotyczących ich browaru póki nie uiszczą odpowiedniej opłaty/założą dedykowanego premiumużytkownika?
    Last edited by docent; 2012-08-08, 12:07.
    Piwna Praha-przewodnik po praskich lokalach z prawdziwym piwem
    Przewodnik po miejscach gdzie warzy się i serwuje dobre piwo-Polskie Minibrowary
    Piwne podróże po Czechach-Piwne Czechy
    Polskie Minibrowary na FB - codziennie nowe informacje!

    Comment

    • e-prezes
      Generał Wszelkich Fermentacji
      🥛🥛🥛🥛🥛
      • 2002.05
      • 19269

      #3
      A jak taki zakaz chcesz przestrzegać/pilnować? Zapytam zaczepnie...

      Comment

      • docent
        Pułkownik Chmielowy Ekspert
        • 2002.10
        • 5205

        #4
        Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika e-prezes Wyświetlenie odpowiedzi
        A jak taki zakaz chcesz przestrzegać/pilnować? Zapytam zaczepnie...
        Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika ART Wyświetlenie odpowiedzi
        Jeśli informujesz o firmie (jej produktach, usługach) z którą przypadkiem jesteś w jakiś sposób związany (pracujesz tam, jest to Twój kontrahent, rodzina, etc.) powinieneś to czynić oficjalnie. Czyli tak aby Twoje intencje dla wszystkich Użytkowników zawsze były jasne. Jeśli natomiast zamierzasz wypowiadać się o sprawach nie wspomnianych wyżej, to możesz to czynić jak każdy inny Użytkownik BrowarBizu.
        No i jest rzeczywisty problem, bo jeśli użytkownik prowadzący biznes nie chce opłacić premiuma to rozumiem, że dostaje banana? Bo nikt nie będzie monitorował postów przecież...
        Piwna Praha-przewodnik po praskich lokalach z prawdziwym piwem
        Przewodnik po miejscach gdzie warzy się i serwuje dobre piwo-Polskie Minibrowary
        Piwne podróże po Czechach-Piwne Czechy
        Polskie Minibrowary na FB - codziennie nowe informacje!

        Comment

        • e-prezes
          Generał Wszelkich Fermentacji
          🥛🥛🥛🥛🥛
          • 2002.05
          • 19269

          #5
          I co z tym banem? Przeniesie się na piwo.org i tam będzie pisać.

          Cała sprawa jest delikatnej materii. Wiadomo, że internet jest medium na którym się zarabia (jak ktoś umie) i za darmo ciężko się wypromować. Popieram wprowadzenie takiego a nie innego sposobu opłaty. A jak to zwykle bywa znajdą się tacy co potrafią to obejść.

          Comment

          • ART
            mAD'MINd
            🥛🥛🥛🥛🥛
            • 2001.02
            • 23960

            #6
            Wątek nie dotyczy Artezana, jest ogólny. Obecnie każdy wypowiadający się w kontekście komercyjnym otrzymuje wiadomość o zasadach. Jeśli ktoś chce działać w BrowarBizie oficjalnie - otrzymuje ofertę. Jeśli ją akceptuje, to z niej korzysta, czyli otrzymuje możliwość wypowiadania się na forum w kontekście komercyjnym. Jeśli z niej nie korzysta, ma możliwość uczestnictwa w życiu forum na normalnych zasadach, ale powstrzymuje się od pisania informacji zabarwionych komercyjnie.

            Sądzę że jesteśmy dorośli. Bana się nie dostaje z takich powodów, no chyba że zupełnie się olewa zasady, ale wtedy zdanie wcześniejsze jest nieprawdziwe.
            - Wspieraj swój Browar! Stań się Premium - Użytkownikiem!
            - Moje: zbieranie - Opole & warzenie - Browar Domowy Świński Ryjek ****
            - Uwarz swoje piwo domowe z naszym Centrum Piwowarstwa

            Sprawy dotyczące postów/wpisów/wątków/tematów zgłaszaj proszę narzędziem "Zgłoś [moderatorowi]" (Ikonka flagi przy danym wpisie).

            Comment

            • Mason
              Major Piwnych Rewolucji
              🍼
              • 2010.02
              • 3280

              #7
              Taka sytuacja: Pani X pracuje w browarze Y, który właśnie zabutelkował nowe piwo Z i zaczyna jego rozsyłanie do hurtowni. Syn pani X, czyli S dostał takie piwo w swoje ręce. S jest użytkownikiem browar.biz, ale nie korzysta z niego zbyt często. Zauważa jednak, że jeszcze nie ma opisanego na forum piwa Z, więc zakłada temat, dodaje zdjęcie i pokrótce opisuje piwo.
              Jeśli dobrze zrozumiałem w takiej sytuacji temat powinien wylecieć w buraki. Czy to aby nie przesada?
              JEDNO PIVKO NEVADI!

              Comment

              • Pendragon
                Generał Wszelkich Fermentacji
                🥛🥛🥛
                • 2006.03
                • 13952

                #8
                No tak, sezon ogórkowy - w tym roku obowiązującym tematem są synowie

                moje piwne mapy // Piwny Informator (facebook) // Browarek Camelot


                Lepiej siedzieć w gospodzie nad piwem i rozmyślać o kościele, niż siedzieć w kościele myśląc o gospodzie

                Comment

                • chemmobile
                  Major Piwnych Rewolucji
                  • 2009.03
                  • 2168

                  #9
                  Mason, przeczytaj jeszcze raz tekst ARTa, bo mam wrażenie, że nie do końca go zrozumiałeś. No chyba, że sobie jaja robisz
                  Lwówek Śląski - 800 lat tradycji piwowarskich.
                  Kto piwem szynkuje, dawać ma właściwą miarę, kto to ominie, zapłaci 4 białe grosze kary - lwóweckie prawo piwowarskie AD 1609

                  Comment

                  • Mason
                    Major Piwnych Rewolucji
                    🍼
                    • 2010.02
                    • 3280

                    #10
                    Może być córka (C), mąż/żona (M/Ż), brat/siostra (B/SI) czy inna piąta woda po kisielu (PWpK). Co waść wolisz
                    JEDNO PIVKO NEVADI!

                    Comment

                    • Pendragon
                      Generał Wszelkich Fermentacji
                      🥛🥛🥛
                      • 2006.03
                      • 13952

                      #11
                      No dobrze, ale czy gdy PWpK opisze takie nowe piwo i wcale się nim nie zachwyci, to będzie to komercja czy już tylko informacja (zgłoszenie nowego piwa)
                      Last edited by Pendragon; 2012-08-08, 13:40.

                      moje piwne mapy // Piwny Informator (facebook) // Browarek Camelot


                      Lepiej siedzieć w gospodzie nad piwem i rozmyślać o kościele, niż siedzieć w kościele myśląc o gospodzie

                      Comment

                      • Mason
                        Major Piwnych Rewolucji
                        🍼
                        • 2010.02
                        • 3280

                        #12
                        Pierwotnie zamieszczone przez Użytkownika chemmobile Wyświetlenie odpowiedzi
                        Mason, przeczytaj jeszcze raz tekst ARTa, bo mam wrażenie, że nie do końca go zrozumiałeś. No chyba, że sobie jaja robisz
                        Chodzi mi o ten fragment:

                        Jeśli informujesz o firmie (jej produktach, usługach) z którą przypadkiem jesteś w jakiś sposób związany (pracujesz tam, jest to Twój kontrahent, rodzina, etc.) powinieneś to czynić oficjalnie.
                        Zresztą niedawno wyleciał temat o piwie Wiśniowym z Jabłonowa, bo był założony przez człowieka związanego zawodowo z browarem. Wyleciał, a po jakimś czasie został założony na nowo, tym razem zgodnie z zasadami.
                        JEDNO PIVKO NEVADI!

                        Comment

                        • leona
                          D(r)u(c)h nieuchwytny
                          • 2009.07
                          • 5853

                          #13
                          Rodzina może pisać ale tylko krytycznie.
                          Pawka Morozow powraca

                          Comment

                          • anteks
                            Generał Wszelkich Fermentacji
                            🥛🥛🥛🥛
                            • 2003.08
                            • 10782

                            #14
                            Dlaczego osoby wypowiadające sie w tym temacie są premiumami, ktoś Was zmuszał?
                            Mniej książków więcej piwa

                            Comment

                            • chemmobile
                              Major Piwnych Rewolucji
                              • 2009.03
                              • 2168

                              #15
                              Mason,
                              bo kluczem jest tutaj "informacja komercyjna", to raz. A dwa, to twój przypadek jest czysto akademicki. Nie da się sprawdzać pochodzenia i powiązań każdego, kto udziela się na forum. Z lektury postów można domyślać się, że ktoś próbuje "na anonima" reklamować swoje przedsięwzięcie lub produkt (niektórzy robią to dość nieudolnie i ich posty są szybko usuwane ).
                              Przykład z innej mańki:
                              - jeśli szuka pan noclegu, to za 2 km będzie hotel przy drodze;
                              - jeśli szuka pan noclegu, to polecam hotel przy drodze, 2 km stąd. Mają super wyposażone pokoje, świetną kuchnię i darmowy basen dla klientów hotelu. Przy zakupie trzech i więcej noclegów oferują rabat.
                              Która z tych wypowiedzi jest informacją komercyjną?
                              "Nielegalną" reklamę syna pani X wychwycisz przy sprzyjających okolicznościach przyrody. W pozostałych przypadkach trzeba liczyć na uczciwe zachowanie ludzi i tyle.
                              Lwówek Śląski - 800 lat tradycji piwowarskich.
                              Kto piwem szynkuje, dawać ma właściwą miarę, kto to ominie, zapłaci 4 białe grosze kary - lwóweckie prawo piwowarskie AD 1609

                              Comment

                              Przetwarzanie...
                              X